Πέμπτη, 21 Απριλίου 2016

Π Λ Ο Υ Τ Α Ρ Χ Ο Σ – ΤΟ ΔΕΛΦΙΚΟ ΕΙ

 Αθανάσιος Α. Τσακνάκης

Θεολόγος – Φιλόλογος

H…J

γ. «Περί τού Ει τού εν Δελφοίς»

……….Το παρόν φιλοσοφικό-θεολογικό σύγγραμμα είναι μία εκτενής επιστολή και ανήκει στην τριλογία των «Πυθικών Διαλόγων» (ή «Πυθικών Λόγων»), οι οποίοι – με την σειρά τους – είναι τμήμα των «Ηθικών» τού Πλουτάρχου. Στις σελίδες αυτού τού έργου του, ο συγγραφέας – ο οποίος υπήρξε ισόβιος ιερέας τού Μαντείου των Δελφών, από το 95 μ.Χ. και έπειτα – μάς παρουσιάζει ορισμένες λίαν αξιόλογες πτυχές τής περίφημης «Δελφικής Θεολογίας» του, με αφορμή το σύμβολο «Ε» ή «Ει», το οποίο κοσμούσε τον ναό τού Θεού Απόλλωνα.

……….

Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιό περίπλοκο, όταν λάβουμε υπ’ όψη μας ότι – μεταξύ των επτά εξηγήσεων, που ο Πλούταρχος παραθέτει γι’ αυτό το σύμβολο – οι τέσσερις θεωρίες το εκλαμβάνουν ως «Ει» και άλλες τρεις ως «Ε». Αυτές οι επτά εξηγήσεις-θεωρίες είναι οι ακόλουθες:


Ιστορική-Πολιτική εξήγηση: το «Ε» είναι το σύμβολο πέντε (ε΄=5) σοφών ανδρών.
Αλφαβητική-Αστρονομική εξήγηση: το «Ε» είναι το δεύτερο κατά σειρά φωνήεν, όπως και ο Ήλιος (ο Απόλλων) είναι ο δεύτερος στην σειρά των επτά πλανητών.
Ερωτηματική-Χρησμοδοτική εξήγηση: το «Ει» σημαίνει «εάν» και τίθεται στην αρχή κάθε ερώτησης προς τον Θεό («ρωτώ εάν…»).
Συντακτική-Ευχετική εξήγηση: το «Ει» σημαίνει «είθε» και προτάσσεται στις ευχές των ανθρώπων («είθε να…»).
Διαλεκτική-Λογική εξήγηση: το «Ει» σημαίνει «εάν» και αποτελεί μέρος τού διαλεκτικού συλλογισμού, εκείνης τής νοητικής λειτουργίας τού ανθρώπινου εγκεφάλου, που τον διαχωρίζει από τον εγκέφαλο των υπολοίπων ζώων («εάν ισχύει το α, τότε ισχύει το β…»).
Μαθηματική-Φυσική εξήγηση: το «Ε» συμβολίζει τον ιερό αριθμό 5 των Πυθαγορείων, τα 5 στοιχεία τής φύσης, τις 5 μουσικές συνηχήσεις, τα 5 μέρη τής ψυχής, τα 5 γένη των πλασμάτων και άλλα παρόμοια σύνολα.
Ρηματική-Θεολογική εξήγηση: το «Ει» συμβολίζει το δεύτερο πρόσωπο τού ενικού αριθμού τού ενεστώτα οριστικής τού ρήματος «ειμί», και σημαίνει «είσαι» («ει» = «είσαι»). Αποτελεί τον ορθότερο τρόπο χαιρετισμού, ο οποίος απευθύνεται προς τον Θεό, εφόσον μόνον ο Θεός όντως «είναι», δηλαδή είναι «ο όντως ων».


δ. Η παρούσα έκδοση

……….Κατά τους νεότερους χρόνους, μεταξύ των σημαντικότερων κριτικών εκδόσεων τού έργου τού Πλουτάρχου κατατάσσεται η επτάτομη στερεότυπη έκδοση τού Γ. Ν. Βερναρδάκη (Λειψία 1888-1896), η οποία απετέλεσε την βάση γιά την μετάφραση που δημοσιεύεται στο ανά χείρας βιβλίο. Εδώ, το νεοελληνικό κείμενο προσπαθεί να διατηρήσει και εν μέρει να τονίσει τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά τής εκφραστικής δύναμης τού πρωτότυπου κειμένου, καθώς και την πλούσια θεολογική και φιλοσοφική ορολογία τού συγγραφέα του, χωρίς να προδίδει ή να εκχυδαΐζει την κοινή νεοελληνική γλώσσα.


Ολόκληρο το εξαιρετικού ενδιαφέροντος βιβλίο, μπορείτε να διαβάσετε στο: https://www.academia.edu/




*Ἡ λήψη τῆς ὑπέροχης εἰκόνας ἔγινε ἀπὸ τὸν ἐξαιρετικὸ ἀστροφωτογράφο, Λουκᾶ Χαψῆ





thesecretrealtruth

Αν σας άρεσε το θέμα κάντε ένα "Like" και κοινοποιήστε το στους Φίλους σας...!


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου